Новини

18 Березня 2021 р.

Етапи проведення переговорної процедури закупівель

Етапи проведення переговорної процедури закупівель

Згідно із статтями 13 та 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) переговорна процедура закупівлі застосовується як виняток та є процедурою, яка суттєво відрізняється від інших конкурентних процедур закупівель, передбачених Законом.

Суттєво і відрізняється алгоритм проведення переговорної процедури закупівель у порівнянні із іншими конкурентними процедурами. Зокрема, можна виокремити такі основні етапи проведення переговорної процедури закупівель:

1. Оприлюднення річного плану закупівель або змін до ньогоВідповідно до частини 1 статті 4 Закону замовник оприлюднює річний план закупівель або зміни до нього в електронній системі закупівель протягом 5 робочих днів з дня їх затвердження.

2. Запрошення на переговори. Рішенням тендерного комітету (до 01.01.2022 року) або рішенням Уповноваженої особи затверджується текст запрошення на переговори, яке в подальшому надсилається учаснику (учасникам).

3. Переговори. Замовник проводить переговори щодо ціни та інших умов договору про закупівлю з одним або кількома учасниками процедури закупівлі. Замовник під час проведення переговорів вимагає від учасника (учасників) надати підтвердження про відсутність підстав для відмови йому (їм) в участі у процедурі закупівлі відповідно до частини 1 статті 17 Закону. Замовником не вимагаються зазначені документи якщо переговорна процедура закупівель застосовується замовником як виняток у разі:

 -  якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків: предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання; укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу; відсутність конкуренції з технічних причин; існує необхідність захисту прав інтелектуальної власності; укладення договору з постачальником "останньої надії" на постачання електричної енергії або природного газу (п. 2 ч. 2 ст. 40 Закону);

- якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару у того самого постачальника, якщо в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю (п. 4 ч. 2 ст. 40 Закону);

- якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення тендера. Закупівля додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендера (п. 5 ч. 2 ст. 40 Закону);

4. Прийняття рішення про намір укласти договір. Відповідно до ч. 4 ст. 40 Закону за результатами проведених переговорів з учасником (учасниками) процедури закупівлі замовник приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю. Рішення оформлюється протоколом тендерного комітету (до 01.01.2022 року) або Уповноваженої особи.

5. Повідомлення про намір укласти договір. Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю обов’язково безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель протягом одного дня після ухвалення рішення. Частиною 6 статті 40 Закону визначено перелік інформації, яка обов’язково повинна бути зазначена у повідомленні про намір укласти договорів. Зокрема, однією із важливих умов є обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі з посиланням на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.

6. Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі (на виконання вимог Постанови КМУ «Про ефективне використання державних коштів» від 11 жовтня 2016 р. № 710). Відповідно до п. 41  Постанови зазначено наступне: «Головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити:

- обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;

- оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.»

7. Укладення договору про закупівлю. За загальним правилом Замовник має право заключити договір не раніше ніж через 10 днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Як виняток, замовник може заключити договір не раніше ніж через 5 днів з дня оприлюднення повідомлення про намір укласти договір з підстав, визначених п. 3 ч. 2 ст. 40 Закону (у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю) та у випадках закупівлі:

  1. нафти;
  2. нафтопродуктів сирих;
  3. електричної енергії, послуг з її передання та розподілу;
  4. централізованого постачання теплової енергії;
  5. централізованого постачання гарячої води;
  6. послуг з централізованого опалення;
  7. телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів;
  8. послуг з централізованого водопостачання та/або водовідведення;
  9. послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування.

8. Оприлюднення договору про закупівлю. Відповідно до п. 10  ч. 1 ст. 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом договір про закупівлю та всі додатки до нього - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.

9. Звіт про результати закупівлі автоматично формується електронною системою закупівель та оприлюднюється протягом одного дня після оприлюднення замовником договору про закупівлю в електронній системі закупівель або відміни тендеру/спрощеної закупівлі, або визнання тендеру таким, що не відбувся.

10. Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю. Якщо замовник вносив зміни до договору, то йому необхідно протягом 3 робочих днів з дня внесення змін оприлюднити повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених ч. 5 ст. 41 Закону.

11. Звіт про виконання договору публікується в електронній системі закупівель протягом 20 робочих днів з дня закінчення дії договору про закупівлю або його виконання сторонами, або його розірвання.

Як підсумок, графічне зображення етапів проведення переговорної процедури закупівель:

 За інформацією Сектору матеріально-технічного забезпечення та правової роботи