Новини

4 Лютого 2019 р.

Спрощене провадження в адміністративному процесі

Спрощене провадження в адміністративному процесі

Кодекс адміністративного судочинства України (далі – КАС України) передбачає можливість здійснення адміністративного судочинства у формі загального або спрощеного позовного провадження.

Особливості розгляду справ в порядку спрощеного позовного провадження визначені главою 10 розділу ІІ КАС України.

Спрощене позовне провадження призначене для розгляду справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке їх вирішення.

Згідно статті 4 КАС України адміністративною справою незначної складності (малозначна справа) є адміністративна справа, у якій характер спірних правовідносин, предмет доказування, склад учасників тощо не вимагають проведення підготовчого провадження та (або) судового засідання для повного та всебічного встановлення її обставин.

Справами незначної складності є справи щодо:

  • публічної служби;
  • доступу до інформації;
  • пенсійних та соціальних виплат;
  • припинення за зверненням суб’єкта владних повноважень юридичних осіб, підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців чи відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб, підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців;
  • щодо виїзду на тимчасово окуповану територію;
  • щодо оскарження рішень суб’єкта владних повноважень, на підставі яких можливе стягнення грошових коштів до 100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
  • щодо стягнення грошових сум за рішеннями суб’єкта владних повноважень, за якими завершився, встановлений КАС України, строк оскарження;
  • типові справи;
  • щодо оскарження нормативно-правових актів, прийнятих на виконання нормативно-правового акта, визнаного судом протиправним і нечинним повністю або в частині;
  • інші справи, які суд визнає малозначними;
  • щодо перебування іноземців або осіб без громадянства на території України.

При цьому, за обгрунтованим клопотанням позивача, за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута й будь-яка інша справа, за винятком тих, які заборонено розглядати в порядку спрощеного провадження.

Згідно ч.4 ст. 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження не можуть бути розглянуті справи у спорах щодо:

  • щодо оскарження нормативно-правових актів, за винятком випадків, передбачених КАС України;
  • щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб’єкта владних повноважень, якщо позивач заявив вимогу про відшкодування шкоди, заподіяної такими рішеннями, діями чи бездіяльністю, в сумі, що перевищує 500 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
  • про примусове відчуження земельної ділянки, інших об’єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності;
  • щодо оскарження рішення суб’єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення коштів у сумі, що перевищує 500 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

 

Справу в порядку спрощеного позовного провадження суд розглядає без повідомлення сторін  за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Однак за наявності такого клопотання є випадки, коли суд може відмовити у його задоволенні та розглядає справу в письмовому провадженні. Це, зокрема, справи:

  • щодо доступу до публічної інформації;
  • щодо пенсійних та соціальних виплат;
  • щодо припинення за зверненням суб’єкта владних повноважень юридичних осіб, підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців чи відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб, підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців;
  • щодо стягнення грошових сум за рішенням суб’єкта владних повноважень, за якими завершився строк оскарження, та сума яких не перевищує 100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
  • щодо виїзду на тимчасово окуповану територію.         

Вказані справи суд розглядає в строк не більше, ніж 30 днів з дня відкриття провадження у справі.

Загалом суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження не більше, ніж протягом 60-ти днів з дня відкриття провадження у справі. Питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження у справі.

Відзив подається протягом 15 днів з дня вручення відповідачу ухвали про відкриття провадження у справі. Позивач має право подати до суду відповідь на відзив, а відповідач – заперечення, протягом строків, встановлених судом в ухвалі про відкриття провадження у справі. Треті особи мають право подати пояснення щодо позову у строк, встановлений судом в ухвалі про відкриття провадження у справі, а щодо відзиву – протягом десяти днів з дня його отримання.

Підготовче засідання у таких справах не проводиться. Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання, яке проводиться не пізніше, ніж через 30 днів з дня відкриття провадження. Якщо судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом 30 днів, а у випадках, визначених статтею 263 КАС України (письмове провадження) – протягом 15 днів з дня відкриття провадження у справі.

При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи –  також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться.

З викладеного вище вбачається, що спрощене провадження в адміністративному процесі спрямоване на захист прав та інтересів фізичних та юридичних осіб у чітко встановлених КАС України випадках, протягом короткого строку, який не повинен перевищувати 60 днів з дня відкриття провадження у справі.